'}}
Zakup mieszkania a akt notarialny

Fot. Pexels

Wszyscy, którzy choć trochę interesują się tematem sprzedaży mieszkań czy domów wiedzą, że akt notarialny w nabyciu nieruchomości jest niezbędnym dokumentem. Dowiedzmy się zatem co powinien zawierać, jakie są koszty aktu notarialnego i jak przygotować się do wizyty u notariusza.

Notariusz – pojęcie i rola w branży nieruchomości

Każdy akt notarialny w nabyciu nieruchomości tworzony jest przez notariusza – osobę, która ukończyła studia wyższe oraz aplikację notarialną, trwającą 3,5 roku i zakończoną egzaminem. Rolą notariusza jest przygotowywanie dokumentacji notarialnej, która zabezpiecza prawa i interesy stron oraz innych osób, dla których dana czynność prawna niesie określone skutki prawne. Notariusza odwiedzamy sprzedając nieruchomość albo dokonując flipa na nieruchomości, a akt notarialny jest wówczas potwierdzeniem zaistnienia czynności prawnej.

Jakie są obowiązki notariusza?

Wiele osób pierwszy kontakt z notariuszem ma dopiero wtedy, gdy dokonuje zakupu mieszkania, a akt notarialny okazuje się dokumentem niezbędnym w tej procedurze. Warto jednak wiedzieć, że zakres obowiązków notariusza jest znacznie szerszy i obejmuje m.in. sporządzanie aktów poświadczenia dziedziczenia, protestów czeków i weksli, protokołów zgromadzeń spółek prawa handlowego, protokołów przebiegu aukcji odpisów, wypisów i wyciągów. Notariusz zajmuje się także składaniem wniosków o wpis do księgi wieczystej i przeprowadzaniem przetargów publicznych. Może on także przyjąć na przechowanie dokumenty, papiery wartościowe lub pieniądze.

Umocowanie notariusza w prawie polskim

Notariusz jest osobą powoływaną przez Ministra Sprawiedliwości. Bez nadania ministerialnych uprawnień żadna osoba nie może przedstawiać się jako notariusz, sporządzać aktów notarialnych ani dokonywać innych czynności notarialnych. Zawód ten objęty jest także szczególnymi uregulowaniami prawnymi. Zostały one zawarte w Ustawie z dnia 14 lutego 1991 roku – Prawo o notariacie. Zgodnie z zapisami ustawy notariusz zaliczany jest do osób zaufania publicznego i może korzystać z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym. Przepisy prawne regulują także kwestie tego, ile kosztuje akt notarialny.

Akt notarialny i jego znaczenie

Zawsze potrzebujemy udokumentowania przeniesienia własności, nawet jeśli dokonujemy flipu na nieruchomości, a akt notarialny jest dokumentem, który stanowi potwierdzenie przeniesienia własności. Inaczej mówiąc – akt notarialny potwierdza zaistnienie czynności prawnej, takiej jak np. zawarcie umowy deweloperskiej. To dokument o charakterze urzędowym, podpisywany zarówno przez strony czynności prawnej, jak i samego notariusza. To właśnie podpis notariusza nadaje aktowi gwarancję mocy prawnej.

Co powinien zawierać akt notarialny? Przede wszystkim datę i miejsce sporządzenia, dane i oświadczenia stron biorących udział w jego podpisaniu, stwierdzenie, iż akt został odczytany, przyjęty i podpisany i oczywiście podpisy.

Jakie są koszty aktu notarialnego?

Osoby, które jeszcze nie miały do czynienia z aktem notarialnym w nabyciu nieruchomości zwykle nie wiedzą, jakie są jego koszty. Oczywiście każdy notariusz może podać nam inną kwotę, ale maksymalne koszty określone zostały w Obwieszczeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 3 stycznia 2018 r. w sprawie ogłoszenie jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.

Ile kosztuje akt notarialny? Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem, koszt zależny jest od wartości przedmiotu. Jeśli przepisy rozporządzenia wydają się zawiłe, możemy dowiedzieć się jakie są koszty aktu notarialnego korzystając z dostępnych w sieci kalkulatorów opłat notarialnych.

Czytaj także: O co pytać dewelopera?

Czy na wizytę u notariusza trzeba się umawiać?

Zawsze należy kilka dni wcześniej przedzwonić do kancelarii notarialnej, aby umówić się na spotkanie. Dzięki temu nie tylko zarezerwujemy czas, ale i dowiemy się jakie dokumenty musimy ze sobą zabrać. Warto także już wtedy przedstawić główne założenia umowy, aby notariusz wiedział co powinien zawierać akt notarialny i przygotował jego zarys, dzięki czemu na miejscu wszystko pójdzie sprawniej.

Jakie dokumenty dostarczyć przed aktem notarialnym notariuszowi?

Do sporządzenia aktu notarialnego w nabyciu nieruchomości potrzeba szeregu dokumentów, które strony zobowiązane są dostarczyć notariuszowi. W zależności od rodzaju sprawy, zestaw niezbędnych dokumentów jest inny, ale wśród nich najczęściej jest odpis z księgi wieczystej, wypis z ewidencji gruntów, wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wypis z kartoteki lokali, zaświadczenie o samodzielności lokalu czy odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

Poświadczenie tożsamości u notariusza

Na wizytę u notariusza koniecznie trzeba zabrać ze sobą dowód osobisty albo inny dokument, który potwierdzi naszą tożsamość. Żaden akt notarialny w nabyciu nieruchomości nie może być bowiem podpisany bez skrupulatnego sprawdzenia danych personalnych stron. Jeśli posiadamy numer NIP, również zabierzmy ze sobą dokument, który potwierdza jego nadanie.

Jeśli stoimy przed zakupem mieszkania, a akt notarialny jest dokumentem, którego niebawem będziemy potrzebować, warto choć trochę orientować się w specyfice pracy notariusza i roli, jaką pełni akt notarialny.

Czytaj także: Flipowanie mieszkań
 

Obejrzyj poniższe wideo i dowiedz się więcej!

 

Sprawdź 3 strategie inwestowania, których nauczysz się na naszych szkoleniach:

 

Zobacz, jak wygląda proces inwestycyjny w praktyce:

 

 

'}}
Plany mieszkań – na co zwracać uwagę?
Podczas wyboru mieszkania pod inwestycję trzeba przeanalizować różne aspekty. Ważne są nie tylko takie kwestie jak cena i okoliczna infrastruktura. Kluczowy jest także układ pomieszczeń. Aby poznać pełen obraz sytuacji, warto przeanalizować plan mieszkania. Na co zwracać uwagę przeglądania planu lokalu mieszkalnego? Jeśli chcesz poznać odpowiedź na to pytanie, konieczne zapoznaj się z naszym tekstem.
'}}
Prowizja biura nieruchomości – ile wynosi stawka pośrednika?
Biura nieruchomości oferują swoją pomoc w zakupie lub sprzedaży mieszkania. Korzystanie z usług agentów wiąże się z zapłatą prowizji za pośredniczenie w transakcji. Klienci mają wiele pytań dotyczących opłat dla biur nieruchomości, zwłaszcza dlatego, że spora część z nich nie dokonuje operacji na rynku nieruchomości rutynowo. Kto i ile zapłaci za usługi pośredników nieruchomości?
'}}
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży mieszkania?
Sprzedaż mieszkania to jedna z najbardziej wymagających transakcji, których dokonujemy w życiu. Warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na to, aby transakcja ta przebiegła pomyślnie bez niepotrzebnych, a często także bardzo uciążliwych komplikacji. W tym artykule przekażemy kilka istotnych wskazówek na temat tworzenia ogłoszenia o sprzedaży mieszkania i podpowiemy, na co zwracać uwagę przy redagowaniu, tak […]
×
×

Koszyk